Sztuczna inteligencja w służbie edukacji dorosłych – podsumowanie kursu na Maderze
W dniach 26 maja – 6 czerwca 2025 roku na portugalskiej Maderze odbył się międzynarodowy kurs edukacyjny pt. „Sztuczna inteligencja – Jak wykorzystywać metody i narzędzia AI w pracy z osobami dorosłymi?”. Kurs zrealizowano w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000205158, prowadzonego przez Fundację Centrum Inicjatyw Lokalnych i dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W kursie uczestniczyło 11 osób – przedstawiciele kadry zarządzającej i edukacyjnej z trzech organizacji: Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Łazach (4 osoby), Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Zawierciu (4 osoby) oraz Fundacji Centrum Inicjatyw Lokalnych (3 osoby).
Program kursu został starannie zaprojektowany z myślą o osobach pracujących z osobami dorosłymi i koncentrował się na praktycznym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w edukacji, komunikacji, codziennym życiu oraz rozwoju osobistym. Uczestnicy zdobyli wiedzę na temat tego, czym jest AI, jak wpływa na nasze życie, jakie ma zastosowania oraz jakie wyzwania – etyczne i społeczne – ze sobą niesie.
W trakcie zajęć poruszono takie tematy jak:
- zastosowanie AI w komunikacji (np. tłumaczenia, asystenci głosowi),
- AI w mediach, rozrywce, zakupach online i bankowości,
- wykorzystanie AI w dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie,
- bezpieczeństwo i prywatność w świecie narzędzi opartych na AI,
- kreatywne i edukacyjne możliwości AI (np. generowanie sztuki, platformy do nauki języków obcych),
- wpływ AI na społeczeństwo i rynek pracy.
Wiedza teoretyczna była systematycznie uzupełniana działaniami praktycznymi – uczestnicy konfigurowali asystentów głosowych, testowali aplikacje zdrowotne i edukacyjne, a także uczyli się rozpoznawać fałszywe treści generowane przez AI.
Na podstawie przeprowadzonej ankiety ewaluacyjnej można stwierdzić, że kurs znacząco podniósł poziom wiedzy i umiejętności uczestników. Opinie uczestników wskazały, że kurs przyczynił się do lepszego zrozumienia czym jest AI i jak wykorzystać ją w życiu codziennym, a także odkrył możliwości wykorzystania AI w rozwoju kreatywności oraz kompetencji zawodowych.
Wielu uczestników wskazało również, że kurs pozytywnie wpłynął na ich samoocenę, motywację do dalszej nauki oraz kompetencje językowe (szczególnie z języka angielskiego).
Pobyt na Maderze stworzył doskonałą okazję do budowania relacji międzynarodowych i pracy w zespole wielokulturowym. Uczestnicy mieli możliwość poznania kultury, tradycji i zwyczajów portugalskich, co wzbogaciło ich wrażliwość międzykulturową i poszerzyło horyzonty. Dzięki temu projektowi, każda z organizacji biorących udział umocniła swój europejski wymiar i zyskała nowe możliwości współpracy na poziomie międzynarodowym.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas kursu zostaną przełożone na lokalne działania edukacyjne – uczestnicy planują wdrażać nowoczesne narzędzia AI w swoich organizacjach, wzbogacając ofertę edukacyjną dla dorosłych. Dzięki temu projektowi możliwy będzie dalszy rozwój programów edukacyjnych z wykorzystaniem technologii przyszłości.
Kurs na Maderze był nie tylko intensywnym doświadczeniem edukacyjnym, ale też inspiracją do dalszego rozwoju zawodowego i osobistego. Uczestnicy zdobyli nowoczesne kompetencje cyfrowe, poszerzyli swoją wiedzę o świecie i wrócili do swoich organizacji z nową energią i pomysłami.
To doskonały przykład na to, jak projekty edukacyjne finansowane przez Unię Europejską mogą realnie przyczyniać się do wzrostu jakości kształcenia dorosłych i budowania nowoczesnych, świadomych organizacji.