Nowe spojrzenie na edukację dorosłych – sztuczna inteligencja w praktyce. Kolejny kurs na Maderze zakończony sukcesem

Opublikowano: 24 czerwca 2025

W dniach 9-20 czerwca 2025 roku na portugalskiej Maderze odbył się międzynarodowy kurs edukacyjny pt. „Sztuczna inteligencja – Jak wykorzystywać metody i narzędzia AI w pracy z osobami dorosłymi?”. Kurs zrealizowano w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000205158, prowadzonego przez Fundację Centrum Inicjatyw Lokalnych i dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W szkoleniu wzięło udział 12 uczestników – przedstawicieli kadry zarządzającej i edukacyjnej z trzech organizacji: Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siewierzu (4 osoby), Koziegłowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (6 osób) oraz Fundacji Centrum Inicjatyw Lokalnych (2 osoby).

Zajęcia skoncentrowane były na praktycznym poznaniu sztucznej inteligencji – jej roli we współczesnym świecie, potencjale, a także ograniczeniach i wyzwaniach. Program kursu poruszał m.in.:

  • funkcje AI w komunikacji (tłumaczenia, asystenci głosowi),
  • obecność AI w mediach, usługach cyfrowych i handlu internetowym,
  • wykorzystanie technologii w opiece nad zdrowiem i dobrostanem psychicznym,
  • zagrożenia związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych,
  • zastosowania AI w edukacji i twórczości,
  • wpływ AI na zmiany społeczne i rynek pracy.

Uczestnicy nie tylko zdobywali wiedzę teoretyczną, ale również testowali w praktyce różne rozwiązania – od aplikacji do nauki języków i zdrowia, po analizę treści generowanych przez AI oraz ćwiczenia z wykorzystaniem narzędzi generatywnych.

Z przeprowadzonych ankiet wynika, że kurs był dla uczestników wartościowym doświadczeniem – nie tylko zwiększył ich kompetencje cyfrowe, ale również pobudził ciekawość, kreatywność i chęć dalszego rozwoju. Uczestnicy podkreślali również poprawę swoich umiejętności językowych oraz większą pewność siebie w pracy z nowymi technologiami.

Pobyt na Maderze był także ważnym doświadczeniem kulturowym – umożliwił poznanie tradycji i zwyczajów Portugalii, a także budowanie wrażliwości międzykulturowej. Spotkanie przedstawicieli różnych środowisk edukacyjnych sprzyjało nawiązywaniu relacji i otwieraniu się na współpracę międzynarodową.

Zdobytą wiedzę i umiejętności uczestnicy planują wykorzystać w swoich organizacjach. Dzięki projektowi powstaną nowe inicjatywy edukacyjne oparte na nowoczesnych narzędziach i metodach opartych na AI, co przełoży się na atrakcyjniejszą ofertę dla dorosłych odbiorców.

Kurs na Maderze pokazał, że edukacja może być jednocześnie nowoczesna, praktyczna i inspirująca. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej udało się stworzyć przestrzeń do nauki, rozwoju i współpracy, której efekty będą widoczne jeszcze długo po zakończeniu projektu.

To kolejny dowód na to, jak skutecznie programy europejskie wspierają rozwój kompetencji kluczowych i wprowadzają edukację dorosłych w erę nowych technologii.

Przeczytaj poprzednie artykuły na stronie